BlueBot – Spill/stigespill

La elevene designe et eget stigespill til bruk med BlueBot BlueBot er enkel å komme i gang med for trening av algoritmer og sekvenser for småskolen. Roboten kan programmeres uten skjerm ved hjelp av knappene og med digitale enheter (iOS, Android, Windows) som er koblet til ved hjelp av Bluetooth. Antall elever: Passer for hel […]
Matematikkoppgaver til BlueBot

Bruk BlueBot for å jobbe med tallmengde, geometri, koordinatsystemet, klokka og tiervenner. Robotene kan programmeres uten skjerm med knappene og med eksterne enheter (iOS, Android, Windows) som er koblet til med Bluetooth. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 3. trinn. Du trenger: Bluebots Transparente matter Kort til oppgavene (se oppgavene under for […]
Språkoppgaver til Bluebot

Oppgaver til bokstavinnlæring, ordbilde og gloser. BlueBot er enkel å komme i gang med for trening av algoritmer og sekvenser for småskolen. Roboten kan programmeres uten skjerm ved hjelp av knappene og med digitale enheter (iOS, Android, Windows) som er koblet til ved hjelp av Bluetoot Antall elever: Passer for hel klasse, 1. – 4. […]
Programmering med Blue-Bot og Bee-Bot

Mål: Elevene skal lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek med Blu-bot/Bee-bot.Innlæring av begreper, konsepter og digitale ferdigheter. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 3. trinn. Du trenger: Blue-bot, Bee-bot, magnetiske kuber, Blue-Bot tilhenger og Magna-Tiles transparent byggesett 200 deler. Aktivitetsforslag: Bruk fantasien, bygg baner og miljøer med byggeklosser, og […]
Aktiv undervisning – Finn riktig antall!

Mål: Elevene skal utforske tall og mengder, og koble disse sammen. Antall elever: Passer for hel klasse, 2. og 3. trinn Du trenger: Utendørs tallinje, konkreter i form av pinner, steiner, kongler o.l. Forberedelse: Kjeglene stilles opp i en vilkårlig klynge med litt avstand med sifferet vendt bort fra der elevene står. Gjennomføring: Legg ut […]
Aktiv undervisning – 10-venner

Mål: Elevene skal bruke addisjon til å finne tier-venner og andre tallvenner. Antall elever: Minst så mange som antall plasser du skal jobbe med, for eksempel tre om du skal jobbe med ener-, tier- og hundrerplassen. Du trenger: Kjegler med sifrene 0 – 9 og eventuelt kritt eller malt rutenett/linje på bakken. Forberedelse: Kjeglene stilles […]
Binære alfabetet med LEGO

Mål: Lære hvordan det binære alfabetet fungerer. At hver bokstav er tildelt et sett med tall som inneholder 1 og 0 Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 4. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: LEGO-klosser og byggeplater Forberedelser: Kort innføring om det binære afabetet: Datamaskinene våre leser ikke […]
Bowling

Mål: Eksperimentere med tall og øve hoderegning. Elevene jobber med heltall, desimaltall, brøk/prosent og positive/negative tall. Aktiviteten kan også bli brukt til å regne med algebraiske uttrykk. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse med grupper på fire. Du trenger: Halvlitersflasker fylt med vann eller sand (10 flasker til en bowlingbane). Klistremerker til å lime på flaskene. Bocciakuler, baller, erteposer […]
Multiplikasjon – Stafett

Mål: Automatisering av multiplikasjonstabellen Antall elever: 4 elever – full klasse Du trenger: Erteposer med tall. Kjegler med sifrene 1 – 10 (Bruk kjegleovertrekk på 0-kjeglen og skriv lapp med ”10” på.) Forberedelse: Erteposene legges i en tøypose eller annen ugjennomsiktig pose. Still sifferkjeglene opp på rekke i stigende rekkefølge. For å gjøre det vanskeligere: […]
Tallgjenkjenning– Rekkefølge/tallinje

Mål: Elevene skal kunne telle til 10, og kunne bruke tallinja til beregninger og til å vise tallstørrelser. Antall elever: Fra 1 elev – full klasse. Du trenger: Alle de store utendørstallene og en linje tegnet opp med kritt eller malt på bakken. Forberedelse: Eventuelt tegn en linje på bakken med plass til tallene 0 […]