Vi ønsker å inspirere lærerne til å gjennomføre undervisning som oppmuntrer til skaperglede, læring og samarbeid. Følelsen av å lykkes med noe – å løse et problem er helt fantastisk!
Et makerspace, eller skaperveksted, kan være mye rart. Et makerspace kan være alt fra en skoletime i et klasserom til en hel dag i et flerbruksrom der man jobber med praktisk undervisning.
Les mer om maker-pedagogikk.
Det vi synes er viktig er elevrollen:
Elevene skal selv ta initiativ, utforske og skape noe. Både ved å benytte seg av kunnskap de allerede har, og oppsøke kunnskap de trenger.
Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling
Undervisningsopplegg til makerspace
Fra digitalt bilde til gravering på tre
En undersøkelse av digital fotografering og bildebehandling. Faglige mål: Elevene
Design og 3D-print din egen terning
Mål: Design og 3D-print din egen terning Antall elever: En
Tradisjonell undervisning
VS
maker-pedagogikk
Makerspace og Læreplanen (LK20)
Makerspace i skolen tar læreplanens intensjon på alvor med skaperglede, samarbeid og utforskning i sentrum.
En forutsetning for at elevene lærer, er at kunnskapen føles meningsfull. Den må presenteres i en sammenheng og elevene må selv se at det er et behov for kunnskapen. Her mener vi at makerspace-pedagogikk virkelig kommer til sin rett.
Kompetansemålene i LK20 er utformet for å sikre at elevene utvikler ferdigheter og kompetanse som er relevante for dagens samfunn og arbeidsliv. Flere av kompetansemålene handler om å kunne anvende digitale verktøy og teknologi på en kreativ og effektiv måte. Dette har igjen en naturlig kobling til makerspace, som er en læringsarena der elever kan utforske og eksperimentere med ulike digitale verktøy og teknologi. Makerspace gir elevene mulighet til å utvikle både digitale og praktiske ferdigheter, samtidig som de får utfolde sin kreativitet og fantasi.
Den overordnede delen i LK20 vektlegger viktigheten av kreative og skapende evner i samfunnet, og utvikling av elevenes entreprenørskap. Dette handler om evnen til å kunne identifisere muligheter og skape verdi gjennom kreativitet og innovasjon. Dette er også en viktig del av makerspace, der elevene får muligheten til å utforske og eksperimentere med ulike ideer og konsepter, og deretter bruke sin kreativitet og innovasjonsevne til å realisere prosjekter og produkter. I følge LK20 vil elever som lærer gjennom skapende virksomhet utvikle evnen til å uttrykke seg på flere måter, løse problemer og stille nye spørsmål. Og det er dette vi ønsker for våre fremtidige samfunnsborgere.
En annen viktig del i LK20 er å kunne løse problemer og samarbeide med andre for å oppnå felles mål. Dette er også et sentralt element i makerspace, der elevene ofte jobber sammen i grupper for å løse oppgaver og realisere prosjekter. Elevene må kunne ytre egne meninger, håndtere uenighet og søke løsninger for å lykkes. Makerspace gir elevene mulighet til å utvikle samarbeidsferdigheter, lære å gi og ta imot konstruktiv tilbakemelding og lære å løse problemer på en kreativ og effektiv måte.
I tillegg til ovennevnte bidrar makerspace til å utvikle elevenes faglige kompetanse på tvers av fagene. Makerspace er en læringsarena der elevene får mulighet til å anvende kunnskap og ferdigheter fra ulike fagområder på en praktisk og virkelighetsnær måte. Dette kan bidra til å øke motivasjonen og engasjementet for læring, samtidig som elevene utvikler en dypere forståelse for fagstoffet og klarer å se sammenhenger mellom fagene.
I et makerspace skal elevene selv ta initiativ, stille spørsmål, utforske og skape. Både ved å benytte seg av kunnskap de allerede har, og oppsøke kunnskap de trenger. Gjennom makerspace får elevene mulighet til å utvikle digitale ferdigheter, entreprenørskapskompetanse, samarbeidsferdigheter, og faglig kompetanse på en praktisk og virkelighetsnær måte.