Mål:
Bruke begreper som f.eks: mengde, høyre, venstre, bakover, fremover, addisjon, subtraksjon og multiplikasjon.
Jobbe med grunnleggende programmering (analogt)
Antall elever:
Hel klasse/grupper
Du trenger:
Store tall til utebruk, Rugged robot og en stor terning.
Forberedelse:
Legg ut de store tallen spredt på en stor åpen plass (gymsal, fellesareal, ute o.l.)
Gjennomføring:
Legg ut de store tallene. Slå terningen og programmer roboten til å finne riktig tall.
For økt vanskelighetsgrad kan tallene legges med god avstand slik at roboten må både svinge eller kjøre rundt i ring.
Variant:
Bruk to terninger og adder eller subtraher med tallene. Dette krever flere store tall ved multiplikasjon og addisjon.
Kompetansemål - LK20:
-
Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
Utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane