Mål:
Elevene skal lære seg å se og anerkjenne sammenhengen mellom det som barn kan utsettes for av negativ karakter opp mot de rettigheter barn faktisk har i Norge og verden.
Dette er også en fin måte å sette fokus på FNs barnekonvensjon og å se sitt eget liv i perspektiv.
Antall elever:
Minst så mange som antall plasser du skal jobbe med, for eksempel tre om du skal jobbe med ener-, tier- og hundrerplassen.
Du trenger:
- Ballong
- Tusj
- Saks
Forberedelse:
Kjeglene stilles opp i en vilkårlig klynge med litt avstand med sifferet vendt bort fra der elevene står.
Gjennomføring:
Gå gjerne gjennom barnekonvensjonen før og under øvelsen.
- Elevene settes sammen for å samarbeide, gjerne 2 og 2.
- Læreren deler ut en ballong til hver gruppe som sammen skal diskutere enes om noe som ikke er bra for barn eller de kan utsettes for i Norge eller ellers i verden. De skal så skrive eller tegne dette på ballongen.
- Når alle har skrevet eller tegnet det de ble enige om på hver sin ballong setter alle seg sammen i en ring eller annet egnet sted. Hvert par forteller hva de har skrevet på sin ballong og hvorfor.
- Alle elevene skal sammen finne en eller flere barnerettigheter som kan beskytte barn og unge mot det gruppene har skrevet/tegnet på ballongen.
- Når dere sammen finner en rettighet som beskytter barna mot det dere har skrevet skal ballongen sprekkes. Dere fortsetter til alle ballongene er lest opp og helst blitt sprukket!
Kompetansemål - LK20:
- Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel