De fire regneartene

Mål: Bli kjent med egenskapene til de fire regneartene Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i par. Utstyr: Terninger Gjennomføring: Elevene deles i par eller i små grupper. Skal etter tur trille 4 tall. Ved å bruke + – x og / skal de forsøke å få høyest og lavest mulig tall. F.eks: […]

Multiplikasjonsball

Mål: Elevene bruker kunnskapen de har om geometriske figurer for å utforske avstander mellom punkter og linjer i ulike figurer. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Du trenger: Erteposer eller ball Gjennomføring: To og to elever kaster en ertepose eller ball mellom seg. Hvert par starter på 1-gangen, kaster mellom seg og multipliserer oppover. Hvis de […]

Ta tiden på aktiviteten

Mål: Utforsk hvor lenge et minutt er. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Du trenger: Stoppeklokke Ball Hoppetau Gjennomføring: Hvor mange hopp klarer du å hoppe på ett minutt?    Hvor mange hopp med hoppetau klarer du på ett minutt?   Hvor mange ganger klarer du å hinke med høyrefoten?   Hvor mange armhevninger klarer du på ett minutt?    Hvor […]

Geometriske figurer med kroppen

Mål: Elevene bruker kunnskapen de har om geometriske figurer for å utforske avstander mellom punkter og linjer i ulike figurer. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse med grupper på fire elever.  Du trenger:  Markeringskjegler Målebånd eller tau skrivesaker og papir Forberedelse: Læreren må velge oppgaver etter nivå og tema. Snakk med elevene i forkant om […]

Bowling med algebraisk regneuttrykk

Mål: Eksperimentere med algebraiske uttrykk. Bli kjent med hvordan en hel regneoperasjon kan uttrykkes i et regnestykke, jobbe med fortegn og bruk av parenteser.  Antall elever: Hel klasse, del i grupper på fire. Du trenger: Bowlingsett Klistremerker til å feste på bowlingkjeglene Skrivesaker og papir eller en liten whiteboardtavle Gjennomføring: Kjegler med bokstaver plasseres som trekant […]

Programmert aktivitet

Mål: Introduksjon til programmering. Undervisningsopplegget har mange muligheter når det gjelder tilpasning.    Antall elever: Hel klasse, 1 – 7. trinn Du trenger: Lamineringslommer Farget papir Skriv ut ferdige maler HER » Gjennomføring: Tegn en rett pil, en venstrepil, en høyrepil og en U-sving og klipp ut som maler. Bruk malene og lag så mange svarte […]

Analog programmering

Mål: Introduksjon til programmering. Elevene skal forstå årsak/virkning, bygge opp sekvenser og lære viktigheten av å være nøyaktig i kommandoen. Samarbeid/kommunikasjon.   Antall elever: Hel klasse Du trenger: Markeringsplater – piler Markeringsplater – linjer Markeringsplater – sirkler Kritt til rutenett Mal på piler kan skrives ut HER » Forberedelser: Tegn opp et rutenett med kritt. En […]

Telle – stigespill

Mål: Elevene skal kunne telle opp, sammenlikne tall og uttrykke tallstørrelser på varierte måter. Antall elever: 2 – 12 (Flere elever er mulig, men det kan bli litt lenge å vente.) Du trenger: En stor utendørsterning Et rutenett på minimum 5×5 ruter Kritt (gjerne i forskjellige farger) Eventuelt sifferkjeglene (Ved få elever kan dere bruke […]

Fraktalgeometri

Mål: Elevene skal tilegne seg kunnskap om at en fraktal er en form der hovedformen gjentas i mindre og mindre størrelser inne i seg selv. Dette er et tverrfaglig opplegg med utgangspunkt i matematikk, som lett kan knyttes opp mot K&H, samfunnsfag og KRLE. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Blomsterpinner 50  og […]

Tiervenner – Erteposegjemsel

Mål: Elevene skal kunne dele opp og bygge mengder til 10. Antall elever: Passer for hel klasse Du trenger: Erteposer med tall (gjerne flere sett dersom elevgruppen er stor, ideelt sett en pose per barn, ellers kan man leke i flere omganger/på stasjoner). En kjegle med kjegleovertrekk med ”10” skrevet på en lapp i plastlommen. […]