Telle – stigespill

• Elevene skal kunne telle opp, sammenlikne tall og uttrykke tallstørrelser på varierte måter.

2 – 12 (Flere elever er mulig, men det kan bli litt lenge å vente.)

• En stor utendørsterning
  • Et rutenett på minimum 5×5 ruter
  • Kritt (gjerne i forskjellige farger)
  • Eventuelt sifferkjeglene (Ved få elever kan dere bruke de som spillebrikker.)

Forberedelser:

Tegn opp eller bruk eksisterende rutenett. Skriv siffer i rutene om det ikke finnes. Begynn med ”1” nederst i venstre hjørne og skriv vannrett i ”sikk-sakk”. Tegn inn noen stiger (der elevene kan gå opp og hoppe over ruter), og noen slanger (der elevene”ramler ned” og må gå om igjen). Skriv ”start” utenfor rute en, og ”mål” i den siste ruta.

Elevene spiller i par. Den ene er levende spillebrikke og den andre slår
terningen og forteller ”brikken” hvor mange plasser han/hun skal gå. Lander ”brikken” på en rute med stige kan han/hun klatre rett til ruta der stigen slutter. Lander ”brikken på en rute med slange må han/hun skli helt ned til ruta der slangen begynte. Bytt gjerne ”kaster” og ”spillebrikke” underveis. Bestem på forhånd om man må ha nøyaktig antall øyne for å komme i mål. (Det kan også være lurt å avklare om man slutter etter at første par har kommet i mål. Da får alle sammen delta hele tiden, og man rekker kanskje en runde til.)