Løpende tall
Mål: Utforske og leke med tallforståelse og posisjonssystemet. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Kjegler/kritt til å markere et område. Vest med lommer eller tall. Gjennomføring: Tren på regning og sortering av ulike tall. Bruk gjerne vester med tall eller vester med lomme til tall. Ved gitt signal løper alle elevene rundt på […]
Poengmatte
Mål: Hoderegning, addisjon og subtraksjon evt. multiplikasjon. Samarbeid, kommunikasjon og problemløsning. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse, del inn klassen i grupper på mellom 3 og 6 elever. Du trenger: Poengmatte Gjennomføring: Alle gruppene får utdelt erteposer og en poengmatte. Plasser elevene et par meter fra sin matte, området der elevene skal stå kan markeres […]
Lær matte med tiervenner
Mål: Mengdetrening med tiervenner og sortering i naturen. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse Du trenger: Erteposer med tall Gjennomføring: Ta med erteposene ut og la barna finne ulike ting i naturen som de skal kombinere med erteposene for å få ti. F.eks. 8 kongler til erteposen med 2 på, fordi 2 + 8 = […]
Måling – Utforskning av volum
Mål: Introdusere og utforske begrepene volum på en aktiv og engasjerende måte for å styrke elevenes forståelse av volum og deres evne til å bruke ulike måleinstrumenter. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper. Du trenger: Begerglass Gjennomføring: Start timen med å introdusere begrepet volum og hvordan vi måler volum. Diskuter også […]
Måling – Utforskning av vekt i naturen
Mål: Introdusere og utforske begrepene rundt vekt, tyngde og ulike måleenheter på en aktiv og engasjerende måte for å styrke elevenes forståelse av måling og deres evne til å bruke ulike måleinstrumenter. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper. Du trenger: balansevekt eller vekt Gjennomføring: Gjennomgå begrepet vekt og hvordan vi måler […]
Måling – Utforskning av lengde
Mål: Introdusere og utforske begrepene lengde på en aktiv og engasjerende måte for å styrke elevenes forståelse av måling og deres evne til å bruke ulike måleinstrumenter. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper. Du trenger: Målebånd eller linjal Gjennomføring: Start timen med en samtale om lengde. Spør elevene hva de tror […]
Talljakt
Mål: Å utvikle tallforståelse og ferdigheter i addisjon og subtraksjon. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: Fargede pappbiter (eller fargede ark) Klistremerker (med tall eller symboler) En boks eller pose En stor tavle eller et stort ark Forberedelse: Klipp ut fargede pappbiter (eller bruk fargede ark) i […]
Løpe-ganging
Mål: God oppgave for å motivere til repetisjon av gangetabellen. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: x Gjennomføring: Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser lapper med ulike produkt 10 – 20 meter unna startstreken. Hver gruppe har […]
Måling med ikke-standardiserte måleenheter
Mål: Måling av lengde med ikke-standardiserte måleenheter. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper. Du trenger: Skrivesaker Ark Målebånd Gjennomføring: Alle elevene bretter et papirfly. Læreren setter sammen klassen i ulike grupper. Hver gruppe velger seg en (ikke standardisert) måleenhet, som for eksempel en genser, et lærerhopp, en kroppslengde eller lignende. Alle […]
Plassering i posisjonssystemet
Mål: Addisjon og subtraksjon med oppstilling Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper med 3 – 4 i hver. Du trenger: Terning (1-6) eller tallkort 0-9 Utfyllingsark – Last ned HER » Gjennomføring: Gjennomføring: Del elevene i grupper med 3 – 4 på hver gruppe. Terninger legges et stykke fra gruppene. Elevene skal […]