Mål:
- Introduksjon til programmering.
- Undervisningsopplegget har mange muligheter når det gjelder tilpasning.
Antall elever:
Hel klasse, 1 – 7. trinn
Du trenger:
- Lamineringslommer
- Farget papir
- Skriv ut ferdige maler HER »
Gjennomføring:
Tegn en rett pil, en venstrepil, en høyrepil og en U-sving og klipp ut som maler. Bruk malene og lag så mange svarte piler du vil ha. Lag en rund mal ved å tegne rundt en passe stor rund gjenstand. Bruk malen og lag så mange sirkler du vil ha i fire ulike farger, f.eks. blå, grønn, rosa og gul. Laminer alle sirkler og piler, og klipp rundt formene ca. 1 cm fra papiret. Nå kan dere programmere i lange baner.
Mal på piler kan skrives ut HER »
Last ned eksempel på hvordan en bane kan se ut HER »
Kompetansemål - LK20:
-
Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer
Lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer