Skjærefjøl

Mål: Elevene skal kunne planlegge, konstruere og fullføre produksjonen av en enkel skjærefjøl ved å anvende grunnleggende teknikker i sløyd. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Treemne (f.eks. furu eller osp) – mål: 20 cm x 30 cm x 2 cm Sag Høvel Sandpapir (grovt og fint) Pensel Olje Gjennomføring: Start med å diskutere bruksområder […]

Bokstøtte

Mål: Eleven skal kunne lage en bokstøtte ved å følge en enkel arbeidstegning og bruke grunnleggende sløydteknikker. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Glatthøvlet furu – 50 cm x , 14,5 cm, 2 cm tykk. Spiker eller skruer til montering. Maling. Pussepapir Pussekloss Gjennomføring: Marker materialet i henhold til arbeidstegningen med angitte mål, og sag […]

Snøstorm på boks

Mål: Eleven skal kunne gjennomføre en eksperimentell aktivitet ved å følge instruksjoner for å skape en visuell reaksjon, ved å anvende grunnleggende prinsipper innen kjemi og fysikk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: en boks hvit maling vann olje en brusetablett. […]

Badebombe

Mål: Eleven skal kunne utføre en eksperimentell aktivitet for å produsere badebomber ved å måle og blande ingredienser, observere og vurdere konsistens, samt tilpasse blandingen ved behov. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: bikarbonat/natron glitter kokosolje bakepulver vann og eddik. Gjennomføring: […]

Tetthet

Mål: Elevene skal utforske og beskrive tettet i ulike væsker. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: Målesylinder 250ml. Forberedelser: Vannets kretsløp er slik: Solen varmer opp vannet som fordamper og stiger opp i atmosfæren.Der kjøles det ned og kondenserer og danner […]

Broderi & Micro:bit

Mål: Elevene vil lære å integrere teknologisk kreativitet med håndverk ved å kombinere Micro:bit-programmering med broderingsferdigheter. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: BBC micro:bit V2 – Starter Kit Syring Ø25 cm Aidastoff grovt Metalltråd 0.5 mm Lysdioder Gjennomføring: Bruk Aidastoff og tegn f.eks. en bil som skal utstyres med lysdioder. Fest stoffet i en syring. […]

Introduksjon til Tinkercad Codeblocks

Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]

Ballongsmell mot urett

Mål: Elevene skal lære seg å se og anerkjenne sammenhengen mellom det som barn kan utsettes for av negativ karakter opp mot de rettigheter barn faktisk har i Norge og verden. Dette er også en fin måte å sette fokus på FNs barnekonvensjon og å se sitt eget liv i perspektiv. Antall elever: Minst så […]

Rapport til Rampenissen

Mål: Skrive en sammenhengende engelsk tekst i forbindelse med jul.  Påvirke det sosiale miljøet i klassen. Elevene skal «ta» medelevene sine i å gjøre noe snilt.  Antall elever: Passer for hel klasse, 3. – 7. trinn Du trenger: Skrivesaker, hefte med oppgaver – Last ned her » Gjennomføring: Rapport om gode handlinger til rampenissen. Målet […]

Måling – Utforskning av volum

Mål: Introdusere og utforske begrepene volum på en aktiv og engasjerende måte for å styrke elevenes forståelse av volum og deres evne til å bruke ulike måleinstrumenter. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper. Du trenger: Begerglass Gjennomføring: Start timen med å introdusere begrepet volum og hvordan vi måler volum. Diskuter også […]