Skjærefjøl

Elevene skal kunne planlegge, konstruere og fullføre produksjonen av en enkel skjærefjøl ved å anvende grunnleggende teknikker i sløyd.

Hel klasse.

• Treemne (f.eks. furu eller osp) – mål: 20 cm x 30 cm x 2 cm
  • Sag
  • Høvel
  • Sandpapir (grovt og fint)
  • Pensel
  • Olje

Start med å diskutere bruksområder og betydningen av å lage en funksjonell skjærefjøl. Presenter også de ulike materialene og verktøyene som skal brukes.

1: Planlegging:

• La elevene lage en enkel skisse av hvordan de ønsker at skjærefjølen skal se ut.
  • Mål og merk treemnet i ut fra skissen.

2: Saging:

• Veiled elevene i sikker bruk av saga. La dem sage ut formen på skjærefjølen.

3: Høvling:

• Bruk høvelen til å forme kantene på skjærefjølen. Vektlegg viktigheten av jevne og avrundede kanter for et estetisk og funksjonelt resultat.

4: Borring

• Bor et passende hull øverst på fjølen for evt opphenging.

5: Filing og sliping:

• La elevene bruke sandpapir for å jevne ut overflaten og sørge for en glatt finish. Bruk grovt sandpapir først og deretter fint sandpapir for en mer polert overflate.

6: Oljing:

• Gi elevene en kort innføring i hvordan man oljer treverk. La dem påføre et lag matvaresikker olje på skjærefjølen for å forsegle og beskytte treverket.

7: Ferdigstilling:

• Etter at oljen har tørket, kan elevene inspisere og gjøre eventuelle justeringer.

Sandpapir

Slipepapir rull K80