Mål:
Introdusere og utforske begrepene volum på en aktiv og engasjerende måte for å styrke elevenes forståelse av volum og deres evne til å bruke ulike måleinstrumenter.
Antall elever:
Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper.
Du trenger:
- Begerglass
Gjennomføring:
Start timen med å introdusere begrepet volum og hvordan vi måler volum. Diskuter også forskjellen mellom volum og areal.
Volumutforskning:
- Gi hver elev et volummåler (f.eks. begerglass).
- Be elevene om å finne og måle volumet av ulike væsker eller gjenstander rundt i klasserommet. Dette kan inkludere vann i en vase, melk i en kartong eller sand i en bøtte.
- La elevene samle inn dataene sine og diskutere resultatene i en felles samtale. Oppfordre dem til å sammenligne og klassifisere volumene de har målt.
Gruppearbeid:
Del klassen inn i mindre grupper. Gi hver gruppe en samling av ulike gjenstander (f.eks. terninger, klosser, esker) og be dem sortere gjenstandene etter volum. Elevene kan bruke volummåleren eller estimere volumet ved å plassere gjenstandene i et begerglass og observere vannivået. Oppfordre dem til å lage en visuell presentasjon av resultatene, for eksempel en graf eller en tabell.
Kompetansemål - LK20:
-
Bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
Bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining