Tetthet

Elevene skal utforske og beskrive tettet i ulike væsker.

Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn, del i grupper på to og to.

• Målesylinder 250ml.

Forberedelser:

Vannets kretsløp er slik:

Solen varmer opp vannet som fordamper og stiger opp i atmosfæren.
Der kjøles det ned og kondenserer og danner skyer.
Når skyene er mettet, vender vannet tilbake til jorden i form av regn eller snø.
Deretter renner det videre til hav og vassdrag eller siver ned gjennom bakken der det danner grunnvann.

1. For dette eksperimentet trenger du ulike væsker med forskjellig tetthet og små gjenstander med forskjellig vekt/tetthet, for eksempel skruer, perler, LEGO-figurer eller isoporkuler.
  2. Fyll målebegeret forsiktig med disse væskene i følgende rekkefølge: Honning, Sirup, Lønnesirup, Melk, Oppvasksåpe, Vann og Matolje. Slipp ned forskjellige små gjenstander og se i hvilket lag de blir sittende fast.
  3. Væskene blander seg ikke, de har forskjellig tetthet. Gjenstandene plasserer seg også basert på sin tetthet. Tetthet er en måling av hvor tett byggesteinene til stoffene er pakket sammen.
  4. La elevene diskutere resultatet med kunnskapen om tetthet som utgangspunkt.

Målesylinder 250ml

Artikkelnummer: 53775