Badebombe

Eleven skal kunne utføre en eksperimentell aktivitet for å produsere badebomber ved å måle og blande ingredienser, observere og vurdere konsistens, samt tilpasse blandingen ved behov.

Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn, del i grupper på to og to.

• bikarbonat/natron
  • glitter
  • kokosolje
  • bakepulver
  • vann og eddik.

1. Du trenger bikarbonat/natron, glitter, kokosolje, bakepulver, vann og eddik.
  2. Bland bikarbonat, bakepulver, glitter og kokosolje i en skål. Hell i ½ dl vann og bland godt. Tilsett eterisk olje dersom du ønsker at badebombene skal lukte godt.
  3. Hvis blandingen er veldig tørr tilsettes litt mer vann, men husk at badebombene skal være ganske tørre.
  4. Lag en ball når blandingen er klar. La tørke et par timer.
  5. Hell ulike mengder vann og eddik i forskjellige skåler, slipp en bombe i hver skål og se hva som skjer! Test også vann med ulik temperatur og en skål med oppvaskmiddel i.

Glitterstrø, fint

Artikkelnummer: 122186