Bokstøtte

Eleven skal kunne lage en bokstøtte ved å følge en enkel arbeidstegning og bruke grunnleggende sløydteknikker.

Hel klasse.

• Glatthøvlet furu – 50 cm x , 14,5 cm, 2 cm tykk.
  • Spiker eller skruer til montering.
  • Maling.
  • Pussepapir
  • Pussekloss

1. Marker materialet i henhold til arbeidstegningen med angitte mål, og sag det ut på forhånd. Last ned arbeidstegning her »
  2. Del den ene planken i to, og puss/fil kantene.
  3. Elevene skal tegne sine egne figurer. Husk at tegnearket må passe materialets størrelse. Elevene kan klippe ut figuren, overføre den til planken og deretter sage ut med båndsag (Lærer).
  4. Elevene filer kantene der de har saget for hånd, og pusser alle delene før montering og dekorasjon.
  5. Bore ut hull som angitt på tegningen for enklere montering ved skruing eller spikring.
  6. Bruk trelim for ekstra styrke. Legg merke til det ene hullet på den lengste delen, brukt for å feste figuren.
  7. Mal og dekorer etter ønske.

Arbeidstegning bokstøtte

Slipepapir rull K120