Egg i eddik

Mål: Hvordan ser et egg ut innvendig når det er rått? Utforsk hva som skjer når du legger et rått egg i eddik. Antall elever: Passer for hel klasse fra 3. – 10. trinn. Du trenger: 2 stk rå egg ca. 1,5 dl vann ca. 1,5 dl eddik. 2 stk 250 ml begerglass. Gjennomføring: Dette […]

Sugerørsrakett

Mål: Design og bygg din egen sugerørsrakett som du klargjør for take-off. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Sugerør av papir. Ballonger. Brusflaske. Formingsmateriell til eget design av raketten. Gjennomføring: Dersom du har sugerør med bøy, klipp av og kast den bøyde delen. Klipp et bit papir, omtrent […]

Rørperlesnurrebass

Mål: Design og bygg din egen rørperlesnurrebass. Denne kan perles i ulike former og farger. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Pinne til fargesnurre. Rørperler. Perleplater. Gjennomføring: Snurrebassene kan perles i ulike former og farger. La det være igjen en åpning i midten (1 perle). Stryk perlene med […]

PrimeCuber for LEGO Education SPIKE Prime

PrimeCuber er en robot som kan bygges med LEGO Education SPIKE Prime for å løse Rubiks kube. 1. Beskrivelse Bygg roboten ved å følge byggeinstruksjonene nøye, og følg deretter instruksjonene i neste avsnitt for å laste ned og installere programvaren. PrimeCuber-programvaren består av fire prosjekter. Et python-prosjekt, PCSolver-v1p5, som inneholder tre python-moduler og en datafil: […]

Ballongdrevet LEGO bil

Mål: Design og bygg en ballongdrevet LEGO-bil som vil kjøre fort ved hjelp av luften fra en  ballong! Det er ubegrensede måter å bygge bilene på, og elevene vil elske å kjøre race med dem for å se hvilken som går lengst. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: […]

Bygg en bro

Mål: Bygg en stabil og sikker bro av ulike materialer. Diskutere hvordan du lager støtter til broene ved hjelp av takstoler (trekanter) og buer. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Her er det mange muligheter, alt fra naturlig materiale til ferdig byggemateriale. Bruke f.eks: Lego, strawbees, spaghetti eller […]

Skape med is

Mål: Elevene skal utforske hvordan stoffer reagerer på hverandre og hva som skjer. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 4. trinn. Du trenger: Akvarellmaling flytende 10×30 ml, sprøyteflaske 250 ml. Gjennomføring: Fyll vann i kopper og kar av plast i ulike størrelser. Sett de i fryser over natten. (For klarere is, bruk […]

Natroneksperiment

Mål: Elevene skal utforske hvordan stoffer reagerer på hverandre og hva som skjer. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Plexikasse til lysbord, e-kolbe glass 250 ml, lysbord A3, 46×34 cm, kolbe m/siderør 100 ml, petriskål Ø10 cm av glass, akvarellmaling flytende 250 ml og begerglass 400 ml,  eddik […]

Reagensrørbukett

Mål: Elevene skal utforske hvordan og hvor raskt planten/planter blir påvirket av vannet den drikker. Vann er grunnlag for alt liv. Ikke bare for blomster, men også for oss mennesker. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Reagensrørstativ, reagensrør 16 x 160 mm, akvarellmaling flytende. Gjennomføring: Fyll vann i reagensrørene […]

Lukket økosystem

Mål: Elevene skal utforske, demonstrere og beskrive et lukket økosystem. Et lukket økosystem forminsker problemet med den skjøre balansen i naturen. Et slikt økosystem kan studeres på nært hold, slik at elevene forstår hva som skjer.Et flaske-økosystem kan overleve i flere år uten stell. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn, del i […]