Natroneksperiment

Elevene skal utforske hvordan stoffer reagerer på hverandre og hva som skjer.

Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn.

Plexikasse til lysbord, e-kolbe glass 250 ml, lysbord A3, 46×34 cm, kolbe m/siderør 100 ml, petriskål Ø10 cm av glass, akvarellmaling flytende 250 ml og begerglass 400 ml,  eddik og natron evt bakepulver.

1. Legg ca. to spiseskjeer natron i en kolbe/skål.
  2. Fyll sprutflasker med blank eddik, en stor sprut med oppvaskmiddel og noen dråper konditorfarge.
  3. La elevene sprute eddik over natron til det bobler og flommer over.

Hvorfor:

Når du blander eddik og natron/bakepulver, får du en kjemisk reaksjon. Eddik (CH3COOH) er en syre og reagerer med baser. Natron/bakepulveret (NaHCO3) er en base. Når eddik og bakepulver blandes, reagerer de med hverandre og det dannes en gass som kalles karbondioksid.

Oppvaskmiddelet danner en tynn film av såpe rundt boblene med karbondioksid. Etter en liten stund har kolben/skålen blitt proppfull, av såpebobler og kartongen får et utbrudd av fargerik og boblende skum!

Natroneksperiment

Tipsnummer 1302