Reagensrørbukett

Elevene skal utforske hvordan og hvor raskt planten/planter blir påvirket av vannet den drikker.

Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn.

Reagensrørstativ, reagensrør 16 x 160 mm, akvarellmaling flytende.

Fyll vann i reagensrørene og drypp akvarellmaling i ulike farger i alle utenom et. Det tar litt tid før det begynner å synes, men etter et døgn har blomstene endret farge. Vi har testet både roser og brudeslør, men det går like bra å bruke andre hvite blomster eller helt vanlige selleriblader.

Test å dele stilken i to og plasser hver del i hvert sitt rør med ulike farger – hva skjer da?

Hvorfor:

Vi ser hvordan og hvor raskt planten blir påvirket av vannet den drikker.
Dette forteller oss noe om vannets kretsløp og hvordan vannet transporteres gjennom planten.

Vann er grunnlag for alt liv. Ikke bare for blomster, men også for oss mennesker. Som blomsten, kan vi også bli påvirket av vannet vi drikker. Vi skifter ikke farge, men dersom vannet vi drikker er skittent, kan vi bli syke.

Selv om rent vann er en menneskerett, lever mange
mennesker uten rent vann i dag.

Reagensrørbukett

Tipsnummer 3009