Søk
Close this search box.

Bubble:bit

Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]

Automatisk antibac-dispenser

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen Antibac-dispenser. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: LEGO® Education SPIKE™ Prime, grunnsett – Jobb to og to sammen Bygginstruksjon – Lastes ned her » Gjennomføring: Det er viktig å snakke med elevene om hvordan man kan forebygge smitte. Vi har […]

Snøstorm på boks

Mål: Eleven skal kunne gjennomføre en eksperimentell aktivitet ved å følge instruksjoner for å skape en visuell reaksjon, ved å anvende grunnleggende prinsipper innen kjemi og fysikk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: en boks hvit maling vann olje en brusetablett. […]

Badebombe

Mål: Eleven skal kunne utføre en eksperimentell aktivitet for å produsere badebomber ved å måle og blande ingredienser, observere og vurdere konsistens, samt tilpasse blandingen ved behov. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: bikarbonat/natron glitter kokosolje bakepulver vann og eddik. Gjennomføring: […]

Tetthet

Mål: Elevene skal utforske og beskrive tettet i ulike væsker. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: Målesylinder 250ml. Forberedelser: Vannets kretsløp er slik: Solen varmer opp vannet som fordamper og stiger opp i atmosfæren.Der kjøles det ned og kondenserer og danner […]

Sortering etter farge eller egenskaper

Mål: Sortere ulike gjenstander etter ulike egenskaper. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 4. trinn. Gjennomføring: Orden og oversikt er bra å ha slik at alle finner det de trenger. La gjerne elevene være med og organisere hvor ting skal være. I noen tilfeller skjer dette naturlig, som ved sortering av f.eks. fargeblyanter […]

Kopprakett

Mål: Elevene lage sine egne raketter og prøveskyt. Hvilken rakett fløy høyest? Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Gladpapp A4 Plastglass Strikk Gjennomføring: Bruk fantasien og lag en fin rakett i papp. Lim den fast på en plastkopp. Tape en strikk i kryss tvers over åpningen inni koppen. […]

Eggtrykk

Mål: Endre luftrykket inne i kolben og se hva som skjer med egget ved hjelp av litt varme. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Kokt egg uten skall E-kolbe 250 ml Gjennomføring: Dette trenger du: 1 kokt egg uten skall 1 E-kolbe 500 ml Fyrstikker Slik gjør du: […]

Strukturer og overflater i naturen

Mål: Utforske naturfaglige fenomener i nærområde.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Easi-scope trådløst Lupe liten Nettbrett/ PC Gjennomføring: Hvilke mønster finnes i naturen? Hvordan ser mose ut når man forstørrer den opp? La elevene studere ulike materialer og strukturer i naturen med lupe. Bruk et Easi-scope for […]

Regn

Mål: Se hvordan «regnet» faller i ulike lag. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Akvarellmaling flytende Begerglass Barberskum Gjennomføring: Fyll et målebeger med vann opp til midten. Spray barberskum som skyer i vannet. Fyll vann med ulik temperatur i fire målebeger, tilsett flytende akvarellmaling. Hell de forskjellige fargene […]