Sugerørsrakett

Design og bygg din egen sugerørsrakett som du klargjør for take-off.

Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn.

• Sugerør av papir.
  • Ballonger.
  • Brusflaske.
  • Formingsmateriell til eget design av raketten.

Dersom du har sugerør med bøy, klipp av og kast den bøyde delen. Klipp et bit papir, omtrent halvparten så lang som sugerøret. Snurr det rundt og tape det fast litt høyere over halveis opp på sugerøret. Klem toppen av papiret sammen og tape godt så det ikke kommer luft inn eller ut. Lag en topp av papir og lim på. Det er kun for å få et rakettutseende, og behøver ikke å gjøres. Fyll vann halvfullt i PET-flasken, tre på en ballong og dytt den ned i flastken sånn at den henger på innsiden. Nå er det klart for take-off, omtrent som en sprettert. Tips! Hvis dere er ute og vil skyte raketten enda høyere kan sugerøret settes på en ball- eller sykkelpumpe. Ønsker man litt mer stabilitet, kan man lage halefrynser som limes nederst på raketten.

Utstyr du trenger

Sugerørsrakett