Mål:
Å utvikle tallforståelse og ferdigheter i addisjon og subtraksjon.
Antall elever:
Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire.
Du trenger:
- Fargede pappbiter (eller fargede ark)
- Klistremerker (med tall eller symboler)
- En boks eller pose
- En stor tavle eller et stort ark
Forberedelse:
- Klipp ut fargede pappbiter (eller bruk fargede ark) i forskjellige former og størrelser.
- Lim tall- eller symbolsklistremerker på pappbitene. Lag flere av hver type tall eller symbol.
- Skriv opp tall og regneoperasjoner på tavlen eller arket.
Gjennomføring:
- Introduser elevene til opplegget ved å fortelle dem at de skal delta i en «Talljakt».
- Forklar at de skal lete etter og samle inn ulike tall og symboler rundt i klasserommet eller skoleområdet.
- Forklar at noen av pappbitene vil ha tall på seg, mens andre vil ha regneoperasjoner som de skal løse.
- Del ut boksene eller posene til elevene.
- Gi elevene en viss tid til å finne så mange pappbiter som mulig og legge dem i boksen eller posen.
- Når tiden er ute, samles alle elevene igjen i klasserommet.
- La elevene enkelt tømme ut pappbitene sine på et bord eller gulvet.
- Oppmuntre elevene til å sortere pappbitene i grupper etter farge eller form.
- Ta deretter hver gruppe og les høyt hva som står på hver pappbit. Elevene må løse oppgavene knyttet til regneoperasjonene ved hjelp av tallene de har samlet inn.
- Be elevene om å dele svarene sine med klassen og forklare hvordan de kom frem til dem.
Variant:
- Utvid opplegget ved å be elevene om å lage egne pappbiter med tall og regneoperasjoner og bytte med hverandre for å løse oppgaver.
- Bruk pappbitene til å utføre ulike matematiske aktiviteter, for eksempel å bygge talltårn, lage mønstre, eller utforske addisjon og subtraksjon med fysiske representasjoner.
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing
Utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løyse problem frå leik og eigen kvardag