Mål:
Introdusere og utforske begrepene rundt vekt, tyngde og ulike måleenheter på en aktiv og engasjerende måte for å styrke elevenes forståelse av måling og deres evne til å bruke ulike måleinstrumenter.
Antall elever:
Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper.
Du trenger:
- balansevekt eller vekt
Gjennomføring:
Gjennomgå begrepet vekt og hvordan vi måler vekt. Diskuter også forskjellen mellom vekt og masse.
Vektutforskning:
- Gi hver elev en vekt eller balansevekt.
- Be elevene om å finne og veie forskjellige gjenstander ute i naturen.
- La elevene samle inn dataene sine og diskutere resultatene i en felles samtale. Oppfordre dem til å sammenligne og klassifisere vektene de har veid.
Gruppearbeid:
1. Be elevene finne en gjenstand som veier 10 gram, 100 gram og 1 kg.
2. Del klassen inn i mindre grupper. Gi hver gruppe en samling av ulike gjenstander (f.eks. frukt, leker, kongler) og be dem sortere gjenstandene etter vekt. Elevene kan bruke vektene eller balansevekten for å veie hver gjenstand. Oppfordre dem til å lage en visuell presentasjon av resultatene, for eksempel en graf eller en tabell.
Kompetansemål - LK20:
- Bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining