Løpende tall

Utforske og leke med tallforståelse og posisjonssystemet.

Gjennomføres med hel klasse.

• Kjegler/kritt til å markere et område.
  • Vest med lommer eller tall.

Tren på regning og sortering av ulike tall. Bruk gjerne vester med tall eller vester med lomme til tall. Ved gitt signal løper alle elevene rundt på et avgrenset område. Elevene løper rundt til læreren gir signal. Når elevene har stanset får de ulike oppgaver, f.eks. regne ut tallene til den som står nærmest, gå sammen 3 eller 4 elever og regne ut summen, gjennomsnitt eller stå på rekke i stigende eller synkende rekkefølge, med eller uten prat.

Varianter:

• Lage partall, oddetall eller primtall, eksempelvis at alle partall, oddetall og primtall skal samle seg i respektive grupper.
  • Jobbe med posisjonssystemet for å lage så store eller små 2, 3, 4 eller 5-sifra tall som mulig. Når eleven eller gruppen har regnet kan de enten rope ut svaret eller markere dette ved at gruppen setter seg ned.
  • Partall skal fange oddetall.

Signalvest m/lomme