Male med Sphero

Mål: Elevene skal lage kunst med Sphero Bolt. Antall elever: Hel klasse, jobbe i grupper. Du trenger: Sphero Bolt (klassesett). Papir (ark satt sammen, eller store ark evt papir på rull). En ramme laget av f.eks Lego, en rokkering, tre o.l. Maling. Gjennomføring: Abstrakt kunst/ non-figurativ kunstStart med å snakke sammen med eleven hva Abstrakt […]

Krakk

Mål: Elevene skal kunne planlegge, konstruere og fullføre produksjonen av en krakk ved å måle, kutte, skru/montere. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Treemner av passende størrelse og tykkelse (f.eks., furu) Sag Skrutrekker Blyant Målebånd Sandpapir (grovt og fint) Trelim Skruer Beis eller maling (valgfritt) Arbeidstegning – Last ned her » Gjennomføring: 1: Saging: Mål […]

Skjærefjøl

Mål: Elevene skal kunne planlegge, konstruere og fullføre produksjonen av en enkel skjærefjøl ved å anvende grunnleggende teknikker i sløyd. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Treemne (f.eks. furu eller osp) – mål: 20 cm x 30 cm x 2 cm Sag Høvel Sandpapir (grovt og fint) Pensel Olje Gjennomføring: Start med å diskutere bruksområder […]

Bokstøtte

Mål: Eleven skal kunne lage en bokstøtte ved å følge en enkel arbeidstegning og bruke grunnleggende sløydteknikker. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Glatthøvlet furu – 50 cm x , 14,5 cm, 2 cm tykk. Spiker eller skruer til montering. Maling. Pussepapir Pussekloss Gjennomføring: Marker materialet i henhold til arbeidstegningen med angitte mål, og sag […]

Broderi & Micro:bit

Mål: Elevene vil lære å integrere teknologisk kreativitet med håndverk ved å kombinere Micro:bit-programmering med broderingsferdigheter. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: BBC micro:bit V2 – Starter Kit Syring Ø25 cm Aidastoff grovt Metalltråd 0.5 mm Lysdioder Gjennomføring: Bruk Aidastoff og tegn f.eks. en bil som skal utstyres med lysdioder. Fest stoffet i en syring. […]

Introduksjon til Tinkercad Codeblocks

Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]

Fraktalgeometri

Mål: Elevene skal tilegne seg kunnskap om at en fraktal er en form der hovedformen gjentas i mindre og mindre størrelser inne i seg selv. Dette er et tverrfaglig opplegg med utgangspunkt i matematikk, som lett kan knyttes opp mot K&H, samfunnsfag og KRLE. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Blomsterpinner 50  og […]

Design og 3D-print din egen nøkkelring

Mål: Design og 3D-print din egen nøkkelring Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]

Design og 3D-print en pokal

Mål: Design og 3D-print en pokal Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives nedenfor […]

Design og 3D-print din egen spillebrikke

Mål: Design og 3D-print din egen spillbrikke Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]