Krakk

Elevene skal kunne planlegge, konstruere og fullføre produksjonen av en krakk ved å måle, kutte, skru/montere.

Hel klasse.

• Treemner av passende størrelse og tykkelse (f.eks., furu)
  • Sag
  • Skrutrekker
  • Blyant
  • Målebånd
  • Sandpapir (grovt og fint)
  • Trelim
  • Skruer
  • Beis eller maling (valgfritt)
  • Arbeidstegning – Last ned her »

1: Saging:

• Mål og merk treemnene i henhold til tegningen.
    En furuplate med en bredde på 20 cm og en list på 2×2 cm.

Dimensjonene for delene er:

En del på 40 cm og to deler på 20 cm. Dimensjonene for listen er to deler på 30 cm. Sag ut en trekantet del fra de to sidestykkene, med en høyde på 9 cm og en bredde på 7 cm.
  • Skjær ut nødvendige deler med nøyaktighet.

2: Sliping:

• Elevene skal forme og runde av kantene ved hjelp av sager og sandpapir.
  • Sikre en jevn og fin finish.

3: Montering og skruing:

• Forbore hull på gjennom både listen og sidestykkene. Fest dem sammen ved å skru med trelim imellom. Ta nøyaktige mål før du limer og fester dem med skruer, slik at sidestykkene blir plassert 2,5 cm inn fra hver kant, og listen blir justert slik at den er i bakkant med setet på krakken.
    Monter en list 2 cm over toppen av trekanten og over til toppen av den andre trekanten, slik at krakken blir stabil. Se arbeidstegning for hvor du skal forborre og feste listen med skrue.

4: Filing og sliping:

• Bruk sandpapir for å jevne ut overflaten og sørge for en glatt finish. Bruk grovt sandpapir først og deretter fint sandpapir for en mer polert overflate.

5: Maling:

• Male eller dekorere krakken om de ønsker.

Slipepapir rull K120

Slipepapir rull K80