Mål:
Design og 3D-print din egen nøkkelring
Antall elever:
Passer for fra 5. – 10. trinn.
Du trenger:
- Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis)
- 3D-printer med filament i ulike farger.
NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives nedenfor tilpasset bruk med TinkerCad, Flashforge og FlashPrint. - Printprogrammet FlashPrint 5 – Kan lastes ned her »
Gjennomføring:
Steg 1: TinkerCad - for design av spillbrikken
- Start programmet TinkerCad – Trykk her »
- Se video under for design av en enkel nøkkelring.
Ønsker du ferdige nøkkelringer klare til print, kan du se ulike modeller her »
Steg 2: Print spillbrikken med FlashPrint 5
- Start FlashPrint 5 programmet.
- Finn hvor du lagret filen du eksporterte fra TinkerCad. Den skal lastes til printeren.
- Se video under for hvordan du starter å printe nøkkelringen.
Kompetansemål - LK20:
-
Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering
Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
Designe og lage et produkt basert på brukerbehov