Geometriske figurer med kroppen

Mål: Elevene bruker kunnskapen de har om geometriske figurer for å utforske avstander mellom punkter og linjer i ulike figurer. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse med grupper på fire elever.  Du trenger:  Markeringskjegler Målebånd eller tau skrivesaker og papir Forberedelse: Læreren må velge oppgaver etter nivå og tema. Snakk med elevene i forkant om […]

Bowling med algebraisk regneuttrykk

Mål: Eksperimentere med algebraiske uttrykk. Bli kjent med hvordan en hel regneoperasjon kan uttrykkes i et regnestykke, jobbe med fortegn og bruk av parenteser.  Antall elever: Hel klasse, del i grupper på fire. Du trenger: Bowlingsett Klistremerker til å feste på bowlingkjeglene Skrivesaker og papir eller en liten whiteboardtavle Gjennomføring: Kjegler med bokstaver plasseres som trekant […]

Fraktalgeometri

Mål: Elevene skal tilegne seg kunnskap om at en fraktal er en form der hovedformen gjentas i mindre og mindre størrelser inne i seg selv. Dette er et tverrfaglig opplegg med utgangspunkt i matematikk, som lett kan knyttes opp mot K&H, samfunnsfag og KRLE. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Blomsterpinner 50  og […]

Ulike måter for laginndeling

Det er viktig å ha et bevisst forhold til laginndeling. Fysisk aktivitet kan være et supert verktøy for å jobbe med relasjoner og bryte opp i etablerte grupper og roller i klassen. Under finner du fire gode metoder for å dele inn i lag på en enkel, rask og underholdende måte når dere skal starte […]

Stikkball med rettskrivning

Mål: Øve på rettskriving av ord med lik uttale. Inkluderende fysisk aktivitet.  Samarbeidsferdigheter. Tekstskaping  Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 8. trinn. Du trenger: 2 – 4 stikkball 10 markeringskjegler To terninger. Bildekort – Se eksempler på bildekort HER » Forarbeid: Skriv ut ulike bilder og laminér dem for å gjøre dem […]

Design og 3D-print din egen nøkkelring

Mål: Design og 3D-print din egen nøkkelring Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]

Design og 3D-print en pokal

Mål: Design og 3D-print en pokal Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives nedenfor […]

Design og 3D-print din egen spillebrikke

Mål: Design og 3D-print din egen spillbrikke Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]

Teachable Machine i klasserommet

Personverninformasjon til dette opplegget Bruk av Teachable Machine krever ikke kontooppretting eller brukerpåloggingsdetaljer. Nettsiden samler ikke inn personlig informasjon eller bilder fra brukere.En måte å teste dette på er å deaktivere internettforbindelsen og bruke Image Model – Teachable Machine – Til nettstedet » (deaktiver internettforbindelsen etter du har åpnet nettsiden) Bildene du tar sendes ikke […]

Egg i eddik

Mål: Hvordan ser et egg ut innvendig når det er rått? Utforsk hva som skjer når du legger et rått egg i eddik. Antall elever: Passer for hel klasse fra 3. – 10. trinn. Du trenger: 2 stk rå egg ca. 1,5 dl vann ca. 1,5 dl eddik. 2 stk 250 ml begerglass. Gjennomføring: Dette […]