Skjærefjøl

Mål: Elevene skal kunne planlegge, konstruere og fullføre produksjonen av en enkel skjærefjøl ved å anvende grunnleggende teknikker i sløyd. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Treemne (f.eks. furu eller osp) – mål: 20 cm x 30 cm x 2 cm Sag Høvel Sandpapir (grovt og fint) Pensel Olje Gjennomføring: Start med å diskutere bruksområder […]

Bokstøtte

Mål: Eleven skal kunne lage en bokstøtte ved å følge en enkel arbeidstegning og bruke grunnleggende sløydteknikker. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Glatthøvlet furu – 50 cm x , 14,5 cm, 2 cm tykk. Spiker eller skruer til montering. Maling. Pussepapir Pussekloss Gjennomføring: Marker materialet i henhold til arbeidstegningen med angitte mål, og sag […]

Broderi & Micro:bit

Mål: Elevene vil lære å integrere teknologisk kreativitet med håndverk ved å kombinere Micro:bit-programmering med broderingsferdigheter. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: BBC micro:bit V2 – Starter Kit Syring Ø25 cm Aidastoff grovt Metalltråd 0.5 mm Lysdioder Gjennomføring: Bruk Aidastoff og tegn f.eks. en bil som skal utstyres med lysdioder. Fest stoffet i en syring. […]

Introduksjon til Tinkercad Codeblocks

Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]

Ballongsmell mot urett

Mål: Elevene skal lære seg å se og anerkjenne sammenhengen mellom det som barn kan utsettes for av negativ karakter opp mot de rettigheter barn faktisk har i Norge og verden. Dette er også en fin måte å sette fokus på FNs barnekonvensjon og å se sitt eget liv i perspektiv. Antall elever: Minst så […]

Rapport til Rampenissen

Mål: Skrive en sammenhengende engelsk tekst i forbindelse med jul.  Påvirke det sosiale miljøet i klassen. Elevene skal «ta» medelevene sine i å gjøre noe snilt.  Antall elever: Passer for hel klasse, 3. – 7. trinn Du trenger: Skrivesaker, hefte med oppgaver – Last ned her » Gjennomføring: Rapport om gode handlinger til rampenissen. Målet […]

Gruppe-glosetest

Mål: God oppgave for å motivere til mengdetrening av glosene.  Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: x Gjennomføring: Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser lapper med ulike de engelske gloseordene 10 – 20 meter unna startstreken. Hver […]

Løpe-ganging

Mål: God oppgave for å motivere til repetisjon av gangetabellen.  Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: x Gjennomføring: Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser lapper med ulike produkt 10 – 20 meter unna startstreken. Hver gruppe har […]

Måling med ikke-standardiserte måleenheter

Mål: Måling av lengde med ikke-standardiserte måleenheter. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper. Du trenger: Skrivesaker Ark Målebånd Gjennomføring: Alle elevene bretter et papirfly.   Læreren setter sammen klassen i ulike grupper. Hver gruppe velger seg en (ikke standardisert) måleenhet, som for eksempel en genser, et lærerhopp, en kroppslengde eller lignende. Alle […]

Plassering i posisjonssystemet

Mål: Addisjon og subtraksjon med oppstilling Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper med 3 – 4 i hver. Du trenger: Terning (1-6) eller tallkort 0-9 Utfyllingsark – Last ned HER » Gjennomføring: Gjennomføring: Del elevene i grupper med 3 – 4 på hver gruppe. Terninger legges et stykke fra gruppene. Elevene skal […]