Rapport til Rampenissen

Mål: Skrive en sammenhengende engelsk tekst i forbindelse med jul.  Påvirke det sosiale miljøet i klassen. Elevene skal «ta» medelevene sine i å gjøre noe snilt.  Antall elever: Passer for hel klasse, 3. – 7. trinn Du trenger: Skrivesaker, hefte med oppgaver – Last ned her » Gjennomføring: Rapport om gode handlinger til rampenissen. Målet […]

Talljakt

Mål: Å utvikle tallforståelse og ferdigheter i addisjon og subtraksjon.  Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: Fargede pappbiter (eller fargede ark)  Klistremerker (med tall eller symboler)  En boks eller pose  En stor tavle eller et stort ark Forberedelse: Klipp ut fargede pappbiter (eller bruk fargede ark) i […]

Gruppe-glosetest

Mål: God oppgave for å motivere til mengdetrening av glosene.  Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: x Gjennomføring: Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser lapper med ulike de engelske gloseordene 10 – 20 meter unna startstreken. Hver […]

Løpe-ganging

Mål: God oppgave for å motivere til repetisjon av gangetabellen.  Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: x Gjennomføring: Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser lapper med ulike produkt 10 – 20 meter unna startstreken. Hver gruppe har […]

Måling med ikke-standardiserte måleenheter

Mål: Måling av lengde med ikke-standardiserte måleenheter. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper. Du trenger: Skrivesaker Ark Målebånd Gjennomføring: Alle elevene bretter et papirfly.   Læreren setter sammen klassen i ulike grupper. Hver gruppe velger seg en (ikke standardisert) måleenhet, som for eksempel en genser, et lærerhopp, en kroppslengde eller lignende. Alle […]

Plassering i posisjonssystemet

Mål: Addisjon og subtraksjon med oppstilling Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper med 3 – 4 i hver. Du trenger: Terning (1-6) eller tallkort 0-9 Utfyllingsark – Last ned HER » Gjennomføring: Gjennomføring: Del elevene i grupper med 3 – 4 på hver gruppe. Terninger legges et stykke fra gruppene. Elevene skal […]

De fire regneartene

Mål: Bli kjent med egenskapene til de fire regneartene Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i par. Utstyr: Terninger Gjennomføring: Elevene deles i par eller i små grupper. Skal etter tur trille 4 tall. Ved å bruke + – x og / skal de forsøke å få høyest og lavest mulig tall. F.eks: […]

Multiplikasjonsball

Mål: Elevene bruker kunnskapen de har om geometriske figurer for å utforske avstander mellom punkter og linjer i ulike figurer. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Du trenger: Erteposer eller ball Gjennomføring: To og to elever kaster en ertepose eller ball mellom seg. Hvert par starter på 1-gangen, kaster mellom seg og multipliserer oppover. Hvis de […]

Ta tiden på aktiviteten

Mål: Utforsk hvor lenge et minutt er. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Du trenger: Stoppeklokke Ball Hoppetau Gjennomføring: Hvor mange hopp klarer du å hoppe på ett minutt?    Hvor mange hopp med hoppetau klarer du på ett minutt?   Hvor mange ganger klarer du å hinke med høyrefoten?   Hvor mange armhevninger klarer du på ett minutt?    Hvor […]

Geometriske figurer med kroppen

Mål: Elevene bruker kunnskapen de har om geometriske figurer for å utforske avstander mellom punkter og linjer i ulike figurer. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse med grupper på fire elever.  Du trenger:  Markeringskjegler Målebånd eller tau skrivesaker og papir Forberedelse: Læreren må velge oppgaver etter nivå og tema. Snakk med elevene i forkant om […]