Multiplikasjon – stafett
Mål: Mengdetrening av enkle hoderegningsstrategier med multiplikasjon Antall elever: 4 elever – full klasse Du trenger: Erteposer med tall. Kjegler med sifrene 1 – 10. Forberedelse: Erteposene legges i en pose. Still sifferkjeglene opp på rekke i stigende rekkefølge. For å gjøre det vanskeligere: vend sifferet vekk fra barna og/eller still kjeglene i vilkårlig rekkefølge. […]
Løpende tall
Mål: Utforske og leke med tallforståelse og posisjonssystemet. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Kjegler/kritt til å markere et område. Vest med lommer eller tall. Gjennomføring: Tren på regning og sortering av ulike tall. Bruk gjerne vester med tall eller vester med lomme til tall. Ved gitt signal løper alle elevene rundt på […]
Poengmatte
Mål: Hoderegning, addisjon og subtraksjon evt. multiplikasjon. Samarbeid, kommunikasjon og problemløsning. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse, del inn klassen i grupper på mellom 3 og 6 elever. Du trenger: Poengmatte Gjennomføring: Alle gruppene får utdelt erteposer og en poengmatte. Plasser elevene et par meter fra sin matte, området der elevene skal stå kan markeres […]
Lær matte med tiervenner
Mål: Mengdetrening med tiervenner og sortering i naturen. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse Du trenger: Erteposer med tall Gjennomføring: Ta med erteposene ut og la barna finne ulike ting i naturen som de skal kombinere med erteposene for å få ti. F.eks. 8 kongler til erteposen med 2 på, fordi 2 + 8 = […]
Talljakt
Mål: Å utvikle tallforståelse og ferdigheter i addisjon og subtraksjon. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: Fargede pappbiter (eller fargede ark) Klistremerker (med tall eller symboler) En boks eller pose En stor tavle eller et stort ark Forberedelse: Klipp ut fargede pappbiter (eller bruk fargede ark) i […]
Gruppe-glosetest
Mål: God oppgave for å motivere til mengdetrening av glosene. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: x Gjennomføring: Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser lapper med ulike de engelske gloseordene 10 – 20 meter unna startstreken. Hver […]
Løpe-ganging
Mål: God oppgave for å motivere til repetisjon av gangetabellen. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: x Gjennomføring: Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser lapper med ulike produkt 10 – 20 meter unna startstreken. Hver gruppe har […]
Måling med ikke-standardiserte måleenheter
Mål: Måling av lengde med ikke-standardiserte måleenheter. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper. Du trenger: Skrivesaker Ark Målebånd Gjennomføring: Alle elevene bretter et papirfly. Læreren setter sammen klassen i ulike grupper. Hver gruppe velger seg en (ikke standardisert) måleenhet, som for eksempel en genser, et lærerhopp, en kroppslengde eller lignende. Alle […]
Plassering i posisjonssystemet
Mål: Addisjon og subtraksjon med oppstilling Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper med 3 – 4 i hver. Du trenger: Terning (1-6) eller tallkort 0-9 Utfyllingsark – Last ned HER » Gjennomføring: Gjennomføring: Del elevene i grupper med 3 – 4 på hver gruppe. Terninger legges et stykke fra gruppene. Elevene skal […]
De fire regneartene
Mål: Bli kjent med egenskapene til de fire regneartene Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i par. Utstyr: Terninger Gjennomføring: Elevene deles i par eller i små grupper. Skal etter tur trille 4 tall. Ved å bruke + – x og / skal de forsøke å få høyest og lavest mulig tall. F.eks: […]