Bygg en vind-drevet bil

Mål: Er det en seilbåt eller en seilbil? Design og bygg en bil drevet av vind. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Tykk papp/bølgepap, tykt papir, tynt papir, tynne trepinner, plastsugerør, melkekartongkorker, teip, saks og en vifte (kan også vifte med store papplater få å lage vind). Forslag […]

Fra digitalt bilde til gravering på tre

En undersøkelse av digital fotografering og bildebehandling. Faglige mål: Elevene skal lære å ta et digitalt bilde med fokus på komposisjon og belysning. Elevene skal lære å etterbehandle et digitalt bilde ved hjelp av grunnleggende bildebehandlingsverktøy. Elevene skal lære å bruke en laser til å gravere bildet sitt på tre. Elevene skal lære å reflektere […]

Design og 3D-print din egen terning

Mål: Design og 3D-print din egen terning Antall elever: En hel klasse. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives nedenfor tilpasset bruk med […]

Micro:bit Gitar

Mål: Elevene skal lage og programere sin egen Micro:bit-gitar.  Spill ekte akkorder på en elektrisk micro:bit-gitar.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: micro:bit Datamaskin med Scratch link installert. Se https://scratch.mit.edu/microbit for detaljer om hvordan du får Scratch-link til å fungere med din micro:bit Batteripakke Fire stk. ledninger med […]

Design og 3D-print din egen nøkkelring

Mål: Design og 3D-print din egen nøkkelring Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]

Design og 3D-print en pokal

Mål: Design og 3D-print en pokal Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives nedenfor […]

Design og 3D-print din egen spillebrikke

Mål: Design og 3D-print din egen spillbrikke Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]

Lag en magisk 8-ball

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen variant av 8-ball.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: micro:bit (eller MakeCode-simulator) MakeCode eller Python editor Batteripakke (valgfritt) Noen spørsmål å stille micro:bit Forslag til gjennomføring: En «magic 8-ball» har alle svarene du trenger. Her skal elevene lage sin egen […]

Sugerørsrakett

Mål: Design og bygg din egen sugerørsrakett som du klargjør for take-off. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Sugerør av papir. Ballonger. Brusflaske. Formingsmateriell til eget design av raketten. Gjennomføring: Dersom du har sugerør med bøy, klipp av og kast den bøyde delen. Klipp et bit papir, omtrent […]

Rørperlesnurrebass

Mål: Design og bygg din egen rørperlesnurrebass. Denne kan perles i ulike former og farger. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Pinne til fargesnurre. Rørperler. Perleplater. Gjennomføring: Snurrebassene kan perles i ulike former og farger. La det være igjen en åpning i midten (1 perle). Stryk perlene med […]