Mål:
Elevene skal lage og programere sin egen Micro:bit-gitar.
Spill ekte akkorder på en elektrisk micro:bit-gitar.
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn.
Du trenger:
- micro:bit
- Datamaskin med Scratch link installert.
Se https://scratch.mit.edu/microbit for detaljer om hvordan du får Scratch-link til å fungere med din micro:bit - Batteripakke
- Fire stk. ledninger med krokodilleklemme
- Papp, saks, lim, aluminiumsfolie
Gjennomføring:
- Lag en gitar av papp og folie, se bildene over.
- Koble aluminiumsfolie til 0, 1, 2 og GND-inngangspinnene på micro:bit. (se bilde)
Når du berører GND-pinnen og en av de andre pinnene, spiller programmet tonen F, A eller C i en gitarlyd på datamaskinens lydutgang.
Hvis du trykker dem alle sammen, spiller den de 3 tonene samtidig. Dette er en F-dur akkord.
Ved å trykke på knapp A eller B på micro:bit får programmet til å flytte tonehøyden opp eller ned en oktav (en tonehøydeforskyvning på +120 eller -120 er en hel oktav opp eller ned – 8 toner).
Se eksempel på kode under.
Kompetansemål - LK20:
-
Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering
Presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
Designe og lage et produkt basert på brukerbehov