Fra digitalt bilde til gravering på tre

Faglige mål:

• Elevene skal lære å ta et digitalt bilde med fokus på komposisjon og belysning.
  • Elevene skal lære å etterbehandle et digitalt bilde ved hjelp av grunnleggende bildebehandlingsverktøy.
  • Elevene skal lære å bruke en laser til å gravere bildet sitt på tre.
  • Elevene skal lære å reflektere over arbeidet sitt og presentere det for andre.

Elever på mellomtrinnet (3-5. klasse)

Materialer:

• Digitale kameraer eller mobiltelefoner med kamerafunksjon
  • Datamaskiner med bildebehandlingsprogramvare (f.eks. imag-r.com og Xtool Creative Space)
  • Laserskjærer F.eks. Xtool Laserbox Pro eller Xtool M1
  • Trematerialer i 3 mm tykkelse (eventuelt lånt fra skolens sløydsal)

Gjennomføring

Leksjon 1:

Introduksjon til digital fotografering. Gjennomgang av grunnleggende teknikker som komposisjon, perspektiv og belysning. Elevene får utdelt digitale kameraer eller mobiltelefoner med kamerafunksjon og sendes ut for å ta et digitalt selvportrett.

Leksjon 2:

Gjennomgang av grunnleggende funksjoner i bildebehandlingsverktøy som beskjæring, fargejustering og kontrast. Elevene lærer å bruke programvaren og begynner å etterbehandle sitt digitale selvportrett.

Trinn for trinn:

• Åpne imag-r.com i nettleseren
  • Velg BG-remover og last opp bildet
  • Lagre det redigerte bildet på datamaskinen
  • Last opp bildet igjen i funksjonen «imagr»
  • Beskjær det valgte bildet
  • Velg «material» -> CO2 wood
  • Juster Gamma, kontrast og lysstyrke
  • Velg nedlasting

Leksjon 3:

Introduksjon til laserskjæreren. Elevene lærer hvordan man bruker maskinen og får mulighet til å eksperimentere med forskjellige innstillinger.

Trinn for trinn:

• Åpne laserprogrammet Xtool Creative space
  • Tegn den formen du vil ha kuttet rundt bildet (for eksempel en rektangel)
  • Tilpass størrelsen på bildet slik at det er maksimalt 10×10 cm (store bilder tar lengre tid å gravere)
  • Still inn rektangelet til «Laserkutt»
  • Still inn portrettet til «Lasergravering»

Leksjon 4:

Elevene sender sitt digitale selvportrett til laserskjæreren og får sitt bilde gravert på en treplate.

Leksjon 5:

Elevene reflekterer over sitt arbeid og presenterer sitt ferdige prosjekt for klassen. De diskuterer hvordan digitale verktøy kan brukes til å skape kunst og hvilke utfordringer de støtte på underveis.

Evalueringskriterier:

• Elevene kan ta et digitalt bilde med fokus på komposisjon og belysning.
  • Elevene kan etterbehandle et digitalt bilde ved å bruke grunnleggende bildebehandlingsverktøy.
  • Elevene kan bruke en laserskjærer til å gravere bildet sitt på tre.
  • Elevene kan reflektere over sitt arbeid og presentere det for andre.

Tips

La elevene eksperimentere med andre motiver. Det kan for eksempel være bykart fra Google Maps, renessansemalerier eller som her: et bilde av en LEGO-robot fra undervisningen.