Ballongbil

Design og bygg en ballongdrevet bil som vil kjøre fort ved hjelp av luften fra en  ballong!

Det er ubegrensede måter å bygge bilene på, og elevene vil elske å kjøre race med dem for å se hvilken som går lengst.

Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn.

• Trehjul 25 mm
  • Bambuspinner Ø3 mm
  • Kongoperler Ø9 mm
  • Sugerør av papir
  • Ballonger
  • Foamboard/arkitektpapp hvit
  • Farget papir A4

Skjær en bunnplate, førerhus og frontrute i foamboard/arkitektpapp. Førerhuset er en rektangel som brettes til hus. Lim førerhuset på bunnplaten og frontruten på førerhuset. Lim et sugerør fast på toppen av førerhuset. Tape en ballong godt fast på sugerøret. Skjær to biter foamboard/arkitektpapp til undersiden av bunnplaten, ca. 1 cm høye og ca. 1 cm kortere enn selve bunnplaten. Lag 2 hull på hver del, ca. 2 cm inn fra endene. Lim delen ca. 1 cm inn på bunnplaten. Stikk to bambuspinner gjennom hullene. Sett på trehjul og sperr med hver sin kongoperle sånn at ikke hjulene faller av. Kongoperlene kan ev. limes fast til pinnen dersom de faller av. Blås opp ballongen, hold fingeren foran sugerøret mens du setter ned bilen og slipp sugerøret- så kjører bilen.

Ballongbil