Kleshenger

Mål: Elevene skal kunne bruke grunnleggende sløydferdigheter for å designe og lage kleshengere av tre. Antall elever: En hel klasse. Du trenger: treemner av passende størrelse og tykkelse (f.eks. kryssfiner eller furu) figursag kleshengerkrok blyant og papir målebånd sandpapir (grovt og fint) maling/dekor (valgfritt) Gjennomføring: Trinn 1: Skisse: Lag en skisse på et ark og […]

Pizzaskjærer

Mål: Elevene skal lage en pizzaskjærer av tre, hvor de designer, lager og tilpasser håndtaket og fester skjæreren på en god måte. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Sag/kniv: For å forme og kutte emnet i ønsket form. Sandpapir: For å jevne ut og glatte overflater. Bor: For å lage hull for festing av kniven. […]

Male med Sphero

Mål: Elevene skal lage kunst med Sphero Bolt. Antall elever: Hel klasse, jobbe i grupper. Du trenger: Sphero Bolt (klassesett). Papir (ark satt sammen, eller store ark evt papir på rull). En ramme laget av f.eks Lego, en rokkering, tre o.l. Maling. Gjennomføring: Abstrakt kunst/ non-figurativ kunstStart med å snakke sammen med eleven hva Abstrakt […]

Krakk

Mål: Elevene skal kunne planlegge, konstruere og fullføre produksjonen av en krakk ved å måle, kutte, skru/montere. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Treemner av passende størrelse og tykkelse (f.eks., furu) Sag Skrutrekker Blyant Målebånd Sandpapir (grovt og fint) Trelim Skruer Beis eller maling (valgfritt) Arbeidstegning – Last ned her » Gjennomføring: 1: Saging: Mål […]

Skjærefjøl

Mål: Elevene skal kunne planlegge, konstruere og fullføre produksjonen av en enkel skjærefjøl ved å anvende grunnleggende teknikker i sløyd. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Treemne (f.eks. furu eller osp) – mål: 20 cm x 30 cm x 2 cm Sag Høvel Sandpapir (grovt og fint) Pensel Olje Gjennomføring: Start med å diskutere bruksområder […]

Bokstøtte

Mål: Eleven skal kunne lage en bokstøtte ved å følge en enkel arbeidstegning og bruke grunnleggende sløydteknikker. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Glatthøvlet furu – 50 cm x , 14,5 cm, 2 cm tykk. Spiker eller skruer til montering. Maling. Pussepapir Pussekloss Gjennomføring: Marker materialet i henhold til arbeidstegningen med angitte mål, og sag […]

Broderi & Micro:bit

Mål: Elevene vil lære å integrere teknologisk kreativitet med håndverk ved å kombinere Micro:bit-programmering med broderingsferdigheter. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: BBC micro:bit V2 – Starter Kit Syring Ø25 cm Aidastoff grovt Metalltråd 0.5 mm Lysdioder Gjennomføring: Bruk Aidastoff og tegn f.eks. en bil som skal utstyres med lysdioder. Fest stoffet i en syring. […]

Geometriske figurer i naturen

Mål: Utforske egenskaper ved ulike geometriske figurer ved å bruke naturen. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Papir og blyant Gjennomføring: Del 1: Snakk om ulike geometriske figurer i klasserommet og form figurene med konkreter.  Del 2:  Let etter geometriske figurer i skolegården eller naturen. F.eks:  Parallelle linjer med trærne som står ved siden […]

Multiplikasjon – stafett

Mål: Mengdetrening av enkle hoderegningsstrategier med multiplikasjon Antall elever: 4 elever – full klasse Du trenger: Erteposer med tall. Kjegler med sifrene 1 – 10. Forberedelse: Erteposene legges i en pose. Still sifferkjeglene opp på rekke i stigende rekkefølge. For å gjøre det vanskeligere: vend sifferet vekk fra barna og/eller still kjeglene i vilkårlig rekkefølge. […]

Multiplikasjonsball

Mål: Elevene bruker kunnskapen de har om geometriske figurer for å utforske avstander mellom punkter og linjer i ulike figurer. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Du trenger: Erteposer eller ball Gjennomføring: To og to elever kaster en ertepose eller ball mellom seg. Hvert par starter på 1-gangen, kaster mellom seg og multipliserer oppover. Hvis de […]