Mål:
Utforske egenskaper ved ulike geometriske figurer ved å bruke naturen.
Antall elever:
Gjennomføres med hel klasse.
Du trenger:
- Papir og blyant
Gjennomføring:
Del 1:
Snakk om ulike geometriske figurer i klasserommet og form figurene med konkreter.
Del 2:
Let etter geometriske figurer i skolegården eller naturen. F.eks:
- Parallelle linjer med trærne som står ved siden av hverandre, – er de parallelle?
- Parallelle linjer i en rektangelformet benk i skolegården.
- Sirkel i kongle, tallmønster i konglen med fraktalgeometri.
- Ulike former på steiner.
- Spindelvev – hva slags mønster ser vi her?
Del 3:
Form geometriske figurer med naturmateriell.
Kompetansemål - LK20:
- Utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar