Mål:
Elevene skal utforske og beskrive vannets kretsløp.
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn, del i grupper på to og to.
Du trenger:
- Lynlåsposer (samlepose)
- tusj (permanent og vannfast).
Forberedelser:
Vannets kretsløp er slik:
Solen varmer opp vannet som fordamper og stiger opp i atmosfæren.
Der kjøles det ned og kondenserer og danner skyer.
Når skyene er mettet, vender vannet tilbake til jorden i form av regn eller snø.
Deretter renner det videre til hav og vassdrag eller siver ned gjennom bakken der det danner grunnvann.
Gjennomføring:
- Se video om vannets kretsløp sammen.
- Tegn vannets kretsløp på en lynlåspose (se bilde), hell i litt vann (gjerne farget vann) , lukk posen og heng den opp i et vindu.
(Bruk gjerne store poser eller flere små, slik at dere kan sammenlikne). - Etter en stund kan prosessen studeres.
Snakk sammen om spørsmålene:
- Beskriv hva som skjer i posene.
- Har det noe å si hvor mye vann vi har i posen?
- Hvor mange prosent av jordas overflate er dekket av vann?
- Hva er det som gjør at vann fordamper?
- Hvilke tre former av vann har vi?
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
Utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem