Mål:
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 2. – 5. trinn, del i grupper på fire og fire.
Du trenger:
Plakat med engelske høyfrekvente ord, plakat med ulike måter å bevege seg på, fire på rad-skjema elevene skrive de høyfrekvente orden på (kan lamineres for gjenbruk, store myke terninger, tusjer i ulike farger. (Hvert par har ulik farge på tusjen).
Forberedelser:
Sett opp en startstrek og bak streken har elevene har sin base og «Fire på rad skjema»
Legg plakat/plakater med de engelske høyfrekvente ordene et stykke unna.
Gjør også klart en mellomstasjon med ulike måter man å bevege seg på og en terning/terninger.
Gjennomføring:
- Del i grupper på fire og fire (to og to jobber sammen) og gi hver gruppe en plass/base bak startstreken.
- Gi hvert par en tusj med ulik farge.
- Når startsignalet går, løper to og to frem til plakaten med de engelske høyfrekvente ordene på, finner et ord og løper tilbake og noterer på skjemaet.
- Det andre paret starter når det første paret passerer startstreken og gjør det samme.
- Første par som har fire på rad har vunnet. Bytt gjerne grupper og spill igjen.
Variant:
Sett opp en mellomstasjonen som parene må innom med en plakat med ulike måter å bevege seg på. Paret slår en terning og beveger seg videre til de høyfrekvente engelske orden som tallet de får på terningen (se plakat).
Etter å ha funnet et høyfrekvent ord, løper de vanlig tilbake til basen.
Kompetansemål - LK20:
-
Oppdage høyfrekvente ord og fraser i ulike type tekster
Utforske og bruke det engelske alfabetet og uttalemønstre i varierte lek- sang- og språklæringsaktiviteter