Starter – Batman og Jokeren

Formål:

Stimulere tenking, kreativitet, samhold og skape tillit i et kreativt og lekent miljø.
Startere skal gi en god start på timen for elevene. Det er en aktivitet som alle skal mestre, og det skal være gøy.

Tid:

15 minutter

Gjennomføres med hel klasse/gruppe

• Elevene står i en ring med øynene lukket. Læreren pirker de en eller to ganger på skulderen.
  • De som for ett pirk er Batman, og de som får to er Jokeren. 2-3 i en klasse på 30 blir Jokere
  • Elevene går rundt med øynene lukket, når de møter en annen elev skal de viske «Batman» hvis de er Batman, og «Joker» hvis de er Jokere. Hvis en Batman møter en Batman skjer det ingenting. Hvis en Joker møter en Joker, skjer det ingenting. Hvis en Joker møter en Batman, dør Batman og er ute av spillet, og kan åpne øynene og se på resten av klassen, til det er bare Jokere igjen.
  • Variant: Bytt på Batman og Joker sin rolle.