Sant eller usant

• Språklæring/ språklig kreativitet.
  • Inkluderende fysisk aktivitet.
  • Samarbeidsferdigheter/ lagarbeid.

Passer for hel klasse fra 1. – 10. trinn.

• Laminerte lapper påskrevet «sant» og «usant»
  • Last ned mal HER »

Forberedelser:

Skriv ut lapper med sant og usant og laminer dem slik at de blir holdbare.

Last ned mal HER »

Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser sant/usant-lappene 10-20 meter unna. Hver gruppe har sine egne sant/usant-lapper. Læreren står foran elevene og leser eller sier setninger om et tema som klassen har jobbet med i det aktuelle faget. Setningene kan enten være sanne eller usanne. Deretter er det opp til den første personen i rekken å løpe frem og holde opp riktig lapp. De andre medlemmene i gruppen kan hjelpe til med å finne riktig svar. Hvis setningen er usann, kan elevene også bli bedt om å si hva som er sant. Deretter løper deltakerne tilbake, og den neste personen i rekken gjør seg klar for neste spørsmål.

Variant:

• Gi poeng til de som svarer riktig raskest, nest raskest osv.
  • Hvis det bare er to grupper, kan man bruke et begrenset antall lapper slik at det gjelder å løpe raskest frem og ta riktig lapp.
  • Elevene kan enten lage eller skrive ned de sanne og usanne setningene på forhånd, og/eller elevene kan lese eller si setningene selv.
  • Aktiviteten kan gjennomføres enten i gymsalen, en gang/hall eller på klasserommet.
  • Det er mulig å tilpasse oppgavene ut fra forskjellige sett med setninger for de ulike elevene.
  • Aktiviteten kan også brukes til andre fag, for eksempel engelske gloser, øve ordklasser i norsk/engelsk, eller øve gangetabellen og tiervenner.

Eksempler på utsyr:

Lamineringslomme