Perle det norske flagget

Bli kjent med det norske flagget: Forholdstall, flaggkonstruksjon og geometriske mønster.

Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn

Rørperler i fargene rød, hvit og blå og et perlebrett (15 x 15 cm). Matpapir, strykejern og strykebrett. Evt blomsterpinne og limpistol.

Tell over perlebrettet og regn ut hvor på brettet du skal starte, slik at du har plass til hele motivet. Når alle perlene er på plass på brettet, bør motivet dekkes med maskeringstape. Snu deretter perleplaten rundt, og løft platen forsiktig av. Brett et bakepapir sammen og legg perlene med maskeringstapen imellom. Stryk perlene sammen langsomt, slik at perlene smelter ordentlig sammen. Snu bakepapiret og stryk motivet på begge sider. La motivet avkjøle seg under press (legg noen bøker over) Når flagget er avkjølt kan det limes (vi anbefaler limpistol) på en blomsterpinne. HURRA!

Gi elevene oppgaver:

Hvor mange perler trenger du for å lage det norske flagget?

Det norske flaggets proporsjoner er

bredde 6–1–2–1–12 og høyde 6–1–2–1–6

1=1 perler

A) Hvor mange røde perler?

B) Hvor mange hvite perler?

C) Hvor mange blå perler?

Videre arbeid:

Hvor mange perler trenger du hvis du skal lage det norske flagget med målestokk 1:3

Lag andre sammensetninger med fargene til det norske flagget. Snakk gjerne om symmetri mønster.

Samtale rundt demokrati og medborgerskap, historikk rundt vårt flagg.

Rørperler 6.000 stk

Perleplate 15x15 cm