Mål:
Morsom og enkel måte å få elever aktive med addisjon.
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 2. – 4. trinn, del i grupper på to og to.
Du trenger:
LEGO-klosser og byggeplater i ulike størrelser
Gjennomføring:
Til denne aktiviteten må elevene bruke sine addisjons-ferdigheter til å fylle en LEGO-plate med LEGO-klosser.
- Bruk en LEGO-plate til hvert par. Du kan ta hvilken som helst størrelse, men husk at jo større platen er, jo mer tid vil dette spillet ta.
- Bruk et utvalg av LEGO-klosser. Sørg for å ha så mange forskjellige størrelser du kan.
- Hver par trenger et par terninger.
Slik spiller dere:
Målet med spillet er å legge til og fylle opp LEGO-platen din.
Begynn med å kaste terningene. Legg de to tallene sammen og finn LEGO-klosser med riktig mengde knotter. Du må kanskje kombinere 2 eller 3 klosser for å få riktig mengde med knotter. Fest klossene på platen.
Spillet er over så snart du har fylt hele platen. Det kan bli vanskelig når du bare har noen få plasser igjen å fylle på slutten, så det er opp til deg hvordan du vil fullføre. Du kan fortsette å kaste terningene til du får det nøyaktige tallet du trenger for å fylle platen, eller du kan kaste terningene og bare legge til den klossen som trengs for å fullføre platen. Hvor mange LEGO-klosser brukte du til sammen?
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing
Lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk
Utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løyse problem frå leik og eigen kvardag
Utforske den kommutative og den assosiative eigenskapen ved addisjon og bruke dette i hovudrekning