Mål:
Plasser elever som koordinater i et koordinatsystem.
Antall elever:
Gjennomføres med – hel klasse
Du trenger:
- Kritt
Gjennomføring:
Tegn opp et stort koordinatsystem ute som elevene skal plassere seg selv i. Læreren roper ulike koordinater, så skal elevene finne dette punktet.
Videreutvikling av oppgaven: Når elevene har forstått oppgaven, så kan det være gøy å utfordre med å f.eks. forme en bokstav eller en figur. For eksempel: (1,1), (2,2), (3,3), (4,4), (3,2), (4,2), (5,2), (6,1) Disse koordinatene former en A.
Del elevene i grupper der de selv skal finne koordinatene til ulike bokstaver. Etter de har jobbet litt hver for seg, så samler du de igjen og tester det de kom fram til i det store koordinatsystemet.
Kompetansemål - LK20:
-
Eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel knytte til koordinatsystemet