Mål:
Utforske geometriske egenskaper til bokstaver.
Antall elever:
Gjennomføres med hel klasse
Du trenger:
- Bokstavkort
- Et stort koordinatsystem
- Kritt
Gjennomføring:
Tegn opp et stort koordinatsystem med kritt. Elevene skal plassere ulike bokstaver på riktige koordinater basert på egenskaper. Læreren gir da ulike ledetråder til elevene, så skal elevene velge en bokstav med egenskaper som passer disse ledetrådene.
F.eks:
På punkt (1,1), (1,2), (1,3) og (1,4) ligger det en bokstav som er symmetrisk om en vertikal linje (Eksempler på bokstaver med disse egenskapene: A, I, O, H, M, W, V, U, T, X, Y, Å)
På punkt (2,2) ligger det en bokstav som ikke er symmetrisk på noen måte. (F, Q, G, J, L, P, Æ, R)
På punkt (3, 1), (3, 4) og (1,5) ligger det bokstaver som er symmetriske om en horisontal linje (X, O, I, B, E, D, H, K, C)
På punkt (0,2) ligger en bokstav med rotasjonssymmetri (O, X)
På punkt (4,0) ligger en bokstav med bare bøyde linjer (O, S, C
Kompetansemål - LK20:
-
Eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel knytte til koordinatsystemet