Mål:
- Plassere elevene i en situasjon hvor de må ta fysiske standpunkt og begrunne sine valg.
- Synliggjør mangfoldet i en gruppe ved at deltakerne velger ulike standpunkt.
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 2. – 10. trinn.
Du trenger:
- Ulike problemstillinger
- Matteoppgaver tilpasset tema/trinn
Gjennomføring:
Øvelsen starter med der man beskriver en hendelse eller en matteoppgave og plasserer 4 alternativer i hvert sitt hjørne av rommet. Alternativ 1 i det første hjørnet, alternativ 2 i det andre hjørnet, og så videre.
Deltakerne har muligheten til å endre hjørnevalg underveis.
Ved bruk av matteoppgaver, kan man tegne inn oppgavene i hvert hjørne av tavlen som representerer hvert hjørne i rommet. Elevene går til hjørnet som de mener er det riktige svaret.
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing
Utvikle og bruke ulike strategiar for rekning med positive tal og brøk og forklare tenkjemåtane sine
Utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løyse problem frå leik og eigen kvardag