Gjennomføring:
Det er mange måter å bli kjent på og ikke minst se at vi er ganske like og gjør mye av de samme tingene. Det er også hyggelig å dele litt med de andre hva man faktisk har gjort i ferien sin. Denne øvelsen kan godt gjøres utendørs.
Alle eleven står i en sirkel. En utvalgt elev eller læreren leser opp noen aktiviteter man sammen har definert. Den eleven som har opplevd eller gjort det som blir lest opp tar et steg innover i ringen.
Her har vi satt opp noen eksempler. Men husk å ikke gjøre eksemplene for ambisiøse. Det er ikke alle elever som har masse ferieaktiviteter, og vi bør unngå at denne øvelsen skiller oss i stedet for å samle oss som gruppe.
- Jeg har badet i sommer
- Jeg har sparket fotball i sommer
- Jeg har spist is i sommer
- Jeg har kjørt tog i sommer
- Jeg har truffet en av mine nye klassekamerater i sommer
- Jeg har sett en film i sommer
- Jeg har plukket bær i sommer
- Jeg har snakket et annet språk i sommer
- Jeg har besøkt en annen by i sommer
- Jeg har lekt med kusiner eller fettere i sommer
- Jeg har hilst på et dyr i sommer
- Jeg har gruet meg litt til å starte på skolen i sommer
- Jeg har gledet meg til å starte på skolen i sommer
- Jeg har overnattet et annet sted i sommer
- Jeg har hoppet fra kanten og ut i et basseng eller havet i sommer
Kompetansemål - LK20:
- Utforske, beskrive og samanlikne eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørne