Mål:
Aktivitet for å konfrontere vanlige misoppfatninger innen algebra.
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn.
Du trenger:
- Laminerte lapper påskrevet «sant» og «usant»
- Last ned mal HER »
Forberedelser:
Skriv ut lapper med sant og usant og laminer dem slik at de blir holdbare.
Last ned mal HER »

Gjennomføring:
Organiser klassen i grupper på fire personer. Plasser gruppene i en linje bak en «startstrek». Plasser sant/usant-lappene 10-20 meter unna. Hver gruppe har sine egne sant/usant-lapper. Læreren står foran elevene og leser opp et regnestykke. Regnestykkene kan være sanne eller usanne. Deretter er det opp til den første personen i rekken å løpe frem og holde opp riktig lapp. De andre medlemmene i gruppen kan hjelpe til med å finne riktig svar. Hvis regnestykket er usant, kan elevene også bli bedt om å si hva som er sant. Deretter løper deltakerne tilbake, og den neste personen i rekken gjør seg klar for neste spørsmål.
Gi gjerne elevene oppgaver der du vet det er mange misoppfatninger. F.eks. 3(2+2)= 6 eller -(-3+4) = 1
Variant:
- Hvis det bare er to grupper, kan man bruke et begrenset antall lapper slik at det gjelder å løpe raskest frem og ta riktig lapp.