Likninger – Tre på rad

Elevene skal løse likninger/likningssett og notere løsningene i den tomme tabellen. Så fort dette er gjort, er de klare til å delta i tre på rad!

Passer for hel klasse, fra 7. trinn og oppover.

Oppgavesett med likninger elevene skal løse (9 stk), ark med rutenett elevene skal skrive svar og spille tre på rad med.

Forberedelse:

• Ulike oppgavesett med ulik vanskelighetsgrad med likninger.
  • Lapper med riktig svar som skal trekkes når spillet tre på rad er i gang.

• Del ut svarark/spillbrett til hver elev/gruppe.
  • Presenter en og en av likningene som skal løses.
  • Løsningene noteres ned på svararket/spillbrettet.

Det er kun x-verdien som skal skrives på svararket/spillbrettet. Noter kun et svar i hver rute. Når elevene har løst alle oppgavene og skrevet x-verdiene i tilfeldige ruter på svararket/spillbrettet, kan spillet starte.

•  Lærer trekker et tilfeldig svar tall fra løsningene og elevene markerer ruten på svararket/spillbrettet sitt med en sirkel/farge/kryss o.l.
  • Den eller de elevene som først får tre på rad (vannrett, loddrett eller diagonalt, har vunnet).

Tips!
Tre på rad kan også brukes på andre områder i matematikken eller andre fag.

Tre på rad ark