Mål:
Leke med rim og rytme og lytte ut språklyder og stavelser i ord.
Trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving
Antall elever:
Full klasse/grupper
Du trenger:
Bokstavkort, flere av hver bokstav (ABC-spill A-Z)
Forberedelse:
Del klassen i grupper fra 2-5 elever. Bokstavkortene legges utover et
område i en gitt avstand fra gruppene.
Gjennomføring:
Rop ut navnet på en bokstav. En av elevene på gruppa må springe for å hente riktig bokstav. Ikke rop neste bokstav før alle har kommet tilbake. Bokstavene skal etterhvert settes sammen til et ord, og dermed vil de raskeste lagene ha en fordel. Det første laget som klarer å sette sammen til riktig ord og få det godkjent, vinner.
Variasjon/differensiering:
- Dersom du opplyser om at det aktuelle ordet er substantiv, verb, adjektiv, osv. eller hvor mange bokstaver som skal være med, får elevene anledning til å diskutere flere muligheter underveis!
- Bruk samme aktivitet med de norske bokstavnavnene eller bokstavlydene, og bruk aktiviteten i lese- og skriveopplæringa!
Kompetansemål - LK20:
-
Leke med rim og rytme og lytte ut språklyder og stavelser i ord
Utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
Trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving
Utforske og bruke uttalemønstre og ord og uttrykk i lek, sang og rollespill
Lytte til og gjenkjenne språklyder og stavelser i ord
Utforske og bruke det engelske alfabetet og uttalemønstre i varierte lek- sang- og språklæringsaktiviteter
Koble språklyder til bokstaver og stavemønstre og trekke bokstavlyder sammen til ord
Lytte til og utforske det engelske alfabetet og uttalemønstre i lek- og sangaktiviteter
Leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster