Bubble:bit

Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit.

Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par.

• Bubble:bit-sett (to elever pr sett)
  • En micro:bit til hver elev
  • PC eller nettbrett til å kode
  • USB-kabel eller batteripakke til micro:bit
  • Liten mutternøkkel (medfølger)
  • Små stjerneskrutrekkere

Tid:

Prosjektet kan organiseres i en informasjonsdel for læreren og to hoveddeler med elevene – Ca. 2-6 skoletimer med elevene.

Legg til din overskrift her

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Utsyr:

Bubble:bit

BBC micro:bit V2

Forberedelser

Før du starter aktiviteten med klassen, anbefaler vi at du tar deg tid til å bygge og programmere en Bubble:bit. Last ned PDF-veiledning HER »

Det er en god idé å sørge for at batteriene er ladet på forhånd. Batteriene har en lang levetid og det er lite sannsynlig at de vil behøve å lades igjen i løpet av aktiviteten.

Hvis tilgjengelig, kan det være nyttig å ha med små stjernetrekkere og en avbiter. Disse verktøyene kan benyttes for å fjerne propellene etter at Bubble:biten er ferdigbygget.

Ved å følge disse anbefalingene vil du være godt forberedt til aktiviteten og sikre en smidig gjennomføring med klassen.

Del 1 med elever:

• Bygging og kobling av Bubble:bit
  • Lage såpebobleblanding.

La elevene hente alle delene de trenger ved å vise dem delelisten.

Deretter kan elevene gå i gang med å bygge maskinen ved å følge trinnene nedenfor.
For å montere delene, kan dere bruke det medfølgende mutter-verktøyet av tre, og små stjerneskrutrekkere

Viktig informasjon!

Det er viktig å forklare elevene hvordan de kan ta av og på såpe-armen. Det er viktig å ikke tvinge servoen til å rotere.
Vi anbefaler å vente med å dele ut lithium-batterier til etter at dere har laget den første koden og skal teste servomotorene. Dette vil forhindre at eventuell tidligere kode på micro:bit-en forårsaker uregelmessig oppførsel fra motorer og servomotorer, samt unngå unødvendige justeringer med batteriene

Dersom du bruker en iPad, må batteriet kobles til. Du kan eventuelt koble fra motorene mens koden oppdateres, for å unngå at de spinner i høy hastighet.

Servoene skal ikke tvinges til å rotere. For å endre vinkelen på armen, må man fjerne armen, rotere den og sette den på igjen.

Del 2 med elever:

• Start MakeCode
  • Koding av Bubble:Bit

Åpne MakeCode ved å besøke nettstedet https://makecode.microbit.org/ for å begynne kodingen.

• Hvis du ikke vil programmere, finner du ferdig kode på www.makekit.no/docs (Gå til bubble bit).
  • Den lastes enkelt ned ved å koble micro:bit til en PC med micro-USB kabel.
  • En stasjon som heter micro:bit skal dukke opp. Kopier over .hex-filen på denne.
    Dersom du får feilmelding på skjermen, f.eks 529, 927, må du åpne fila i makecode og laste den ned derfra. (makecode.microbit.org)
  • Hvis du ikke har brukt makecode før, gå til: https://microbit.org/get-started/first-steps/set-up/