Mål:
Trene på hoderegning med de fire regneartene, helte tall og negative tall.
Antall elever:
Gjennomføres i hel klasse med grupper på fire.
Du trenger:
- Bowlingsett
- Klistrelapper med positive og negative tall som læreren klistrer på kjeglene.
- Skrivesaker og papir
Du kan også bruke halvliterflasker fylt med vann og ball hvis du ikke har bowlingssett.
Gjennomføring:
Kjeglene med ulike tall plasseres i et trekantmønster i enden av banen. Hver elev får minst ett forsøk på å velte så mange flasker som mulig. Elevene noterer poengene sine. Dersom det er flere grupper som spiller på hver sin bane, kan gruppene konkurrere mot hverandre.
- Legg sammen tallene på flaskene som er veltet, og subtraher summen på de som står igjen.
- Legg sammen eller multipliser tallene som står på flaskene som er veltet.
- Bruk tallene på flaskene som er veltet og de fire regneartene til å komme nærmest mulig et måltall.
Vinneren kan f.eks. være eleven eller gruppene høyest poengsum, nærmest 0, nærmest et måltall eller medianen.
Eksempel med tallinje:
I et av kastene til Stine, veltet fire flasker. På de fire flaskene stod tallene 5, -2, 7 og 3.
Bruk her gjerne tallinje for å visualisere.
Stine summerte i hodet: Sju og tre er ti, pluss fem er 15, minus 2 er 13. Hvordan vil elevene uttrykke regnestykket skriftlig når tallene skal summeres?
Eksempel med fire regnearter:
Elevene skulle bruke de fire regneartene og komme så nærme måltallet 30 som mulig.
Stian veltet fem flasker, med tallene 2, 8, 5, -3, 6.
Stian tenkte: To multiplisert med åtte er 16, pluss fem er 21, pluss seks er 27, minus tre er 24.
Hvordan kan elevene utrykke dette skriftlig? Er det mulig å komme nærmere måltallet ved å endre rekkefølge og/eller regnearter?
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske og forklare samanhengar mellom dei fire rekneartane og bruke samanhengane formålstenleg i utrekningar
Utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løyse problem frå leik og eigen kvardag